Billede ikke fundet.

CASA MUSEO JORN I ALBISSOLA ER ÅBNET

5. maj 2014 - 22:23

2014-05-02_16.42.08.jpgVed den italienske riviera ligger den lille by, Albissola Marina med stolte traditioner inden for keramisk kunst.

Det var her, Asger Jorn i 1954 slog sig ned, og i en af byens keramiske værksteder arbejdede Jorn med kunstnere fra forskellige lande. Her skabte han nogle af sine største keramiske værker – ikke mindst det store relief på 3 x 27 meter til Aarhus Statsgymnasium.

Asger Jorn købte et hus i bjergene, hvor han gennem 20 år satte sit eget præg på huset og haven med et væld af vægmalerier og keramisk kunst.

Vidnesbyrd om Jorns enestående kreativitet

Huset efterlod han til sin ven, Umberto Gambetta, der havde hjulpet med renovering og udbygning af huset. Efter Umberto Gambettas død i 1998 overgik huset til Comune di Albissola Marina, der siden 2001 har arbejdet på at sætte huset i stand.

Casa Museo Jorn er et vidnesbyrd om Jorns enestående kreativitet, og samtidig er Albissola byen, hvor vi kan spore næsten 20 års historie mellem Silkeborg og Albissola.

IMG_0251.JPG

Italiensk brødrepar fortalte om venskabet med Jorn

Besøget i Albissola førte også til et møde med brødrene Giovanni og Piero Poggi på det keramiske værksted, San Giorgio, hvor Jorn arbejdede med sin kunst. Giovanni Poggi, der i dag er 82 år, viste rundt på værkstedet og fortalte om samarbejdet og venskabet med Asger Jorn.

”Vi kan næsten ikke beskrive, hvilken hjertelig modtagelse vi fik af Poggi-brødrene. Det betød rigtig meget for dem, at vi i Silkeborg har fået øjnene op for Albissola og den historie om Asger Jorn, vi har til fælles” siger Rune Dreier Kristensen (S).

Ved åbningen af Casa Museo Jorn deltog også den danske ambassadør i Rom, Kulturstyrelsen, Troels Jorn og Museum Jorn.

IMG_0257.JPG

 

Fakta om Jorns hus i Albissola

”Asger Jorns hus i badebyen Albisola på den italienske riviera er, som Peter Linder siger, »et eventyrhus, nærmest en skulptur«.

Da Jorn købte huset i 1957, var det en ruin i et 5.000 kvadratmeter stort vildnis af en have. Men ruinen lå på bjergsiden, højt hævet over det gamle pottemagermekka Albisola og havde en forbløffende udsigt over Middelhavet.

Jorns ven, mureren Umberto Gambetta, fik sat huset nogenlunde i stand, så kunstneren kunne flytte ind med sin familie. Umberto og hans kone Teresa flyttede også ind og passede ejendommen, når Jorn flakkede rundt i verden.

Jorn og Umberto anlagde gange af mosaik, der slyngede sig gennem haven.

De murede glas og potteskår ind i husets ydervægge, byggede en udendørsovn af sorte og hvide strandsten og anbragte Jorns små skulpturer overalt i blomsterbedene. Indenfor malede Jorn direkte på væggene eller murede relieffer op på dem. Han virkeliggjorde sin forestilling om et levende hus.

Og han havde nogle af sine mest produktive år i den lille by på kysten vest for Genova. For eksempel var det her, han skabte det 3 gange 27 meter store keramiske relief til Aarhus Statsgymnasium.

 Få uger før sin død i 1973 testamenterede Jorn huset til Albisola kommune med ønsket om, at det skulle indrettes som museum og kunstnerbolig. En betingelse var, at Umberto og Teresa skulle have lov at blive boende, så længe de levede.

Teresa døde i 1998 og Umberto året efter. Allerede på det tidspunkt var huset temmelig forfaldent. Siden blev det værre. Og kommunen havde ikke råd til at holde det ved lige.”

Tags: